Nu vet ni

Eftersom jag ju per definition är näringsexpert och för tillfället föreläser i ämnet så är det ju kanske inte mer än rättvist att jag delar med mig av min kunskap åt mina lovely (utom en) bloggläsare. Tänk er, normalt kostar detta muchos dineros!

  • "kolesterol" är egentligen ett ämne som ingår i alla cellmembran. Av kolesterol kan man också bilda ett förstadium till D-vitamin
  • blodsockernivån stiger 15-45 min efter en måltid men återgår till fastenivå efter 2-3 timmar
  • sötningsmedlet aspartam är en dipeptid av aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra
  • proteiner spkälks i magen av enzymet pepsin
  • fetter absorberas till lymfan först innan de kommer ut i blodomploppet
Varsågoda!

2 kommentarer:

Cheniq sa...

Tack! Nu känner jag mig så vis.

Sarina sa...

dedä me pepsin visst ja faktisk ;)