Mina tatueringar

På begäran följer här en redogörelse för alla mina tatueringar med dagsfärska bilder! Senast i november får jag tillskott till samlingen, men förhoppningsvis får jag en tid i London i oktober också. Vi lever i spännande tider. Visar såklart bilder i takt med att det händer!

Meet Ove. Min första tatuering som jag gjorde i december 2009. Ove liknar en ananas ibland och har redan förorsakat panik på Facebook. Glömmer aldrig då jag satte på min status på FB att jag skulle till Helsingfors med Ove. Vännerna blev galna och funderade vad det var för en man och varför de inte hört något om honom. Hehe. Ove lagades i två omgångar: första gången linjerna och en del skuggor, andra gången färgerna. Jag tror att det kan ha tagit kanske 3 timmar allt som allt? 300 euro kostade han. Linda på L Tattoo är artisten. Varför en uggla kanske någon funderar? Mjaa, varför inte? Ugglor symboliserar visdom så det kanske är den största orsaken till att det kändes som ett bra val.



Några månader efter Ove besökte jag Helsingfors igen för att laga min andra tatuering. Iris heter artisten som numera bor i London. Att tatuera sig innanför bicepsen är något jag inte önskar ens min värsta fiende. Nyp dig själv där ett varv så vet du vad jag menar. Denna gjordes på en enda gång och jag var genomsvettig efter att ha vridit mig i plågor i några timmar. Storyn bakom denna är i äkta LA Ink-stil. Kronan symboliserar min familj, med mamma som rubinen på toppen och fyra ädelstenar för mina syskon. (Snyft).



Sommaren 2010 gjorde jag två tatueringar. Överarmen pryds av Yggdrasil, livets träd i nordisk mytologi. Jag är inte speciellt religiös så detta kanske är min statement för det. Igen kan jag inte säga en speciell orsak till varför just ett träd, utan hittade en fin bild på nätet som jag ville ha. Färgerna och lönnlöven har jag dock valt själv, dels för att jag gillar hösten och dels för att lönnen påminner mig om barndomshemmet där det finns en stor vacker lönn utanför (det som var) mitt fönster.

Av ett infall gjorde jag tatueringen på handleden i samma veva som vi lagade konturerna till trädet. En liggande åtta är symbolen för oändlighet. Jag gillar ordet och tanken på att något kan vara oändligt. Dessutom passar ju detta för mig som är matematiklärare, eftersom symbolen används i matematiken. Linda har lagat även dessa.




(Ärret på handleden kommer från en olycka då jag var liten. Tyckte det var en bra idé att springa genom en glasdörr)

Sist men inte minst kommer vi till mitt evighetsprojekt, ryggen. Tatueringen baserar sig på en målning av den finska konstnären Akseli Gallen-Kallela. Målningen kallas ad astra som kunde översättas som något i stil med mot stjärnorna. Sci-fiälskare som jag är så passar det bra åt mig. Dessutom älskar jag det där röda håret och att säga att jag har en naken kvinna på ryggen, heh. Linda är fortfarande min artist då det gäller denna och hon har ett oerhört tålamod med mig. Min rygg är nämligen oerhört känslig så jag klarar oftast av bara en kort stund innan jag måste ge upp. För tillfället har jag en paus med kvinnan och koncentrerar mig på andra kroppsdelar som inte känns som tortyr att tatuera.



1 kommentarer:

Jenkki sa...

Intressant med lite bakgrund. Det här har man ju aldrig veta eller fatta att fråga. När man själv är sån som inte förstår sig på tattoos. ;) Men nästa gång vi ses kommer jag att kolla in dem med en djupare förståelse och familjär som man är så tycker jag den där kronan var extra fin!